چرا رئیس سازمان سینمایی برای درخشش هنرمندان در ونیز و مونترال پیامی نداد؟/ از «علی مطهری» یاد بگیرد
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۰۳۷۰۲
وبلاگ>اسدزاده، محمدرضا - حیدریان، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد، برای دریافت جایزه هنرمندان ایرانی در جشنوراه های ونیز و مونترال پیام رسمی صادر نکرد. چرا؟
محمد مهدی حیدریان، در روزهای اخیر در همایش کانون های مساجد سخن گفت. - اینجا - و سپس در روز ملی سینما به مشهد رفت و گفت: سینما عرصه سیاست بازی و سیاسی کاری نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما سخنم از نوعی رفتارشناسی در مدیریت رسمی و کلان فرهنگی کشور است.
مساله اول:
اساسا پیام رسمی وزیر یا معاون وزیر یا رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد، نشانه ای از گفتمان رسمی حاکم بر دولت و وزارتخانه است. پیام های رسمی مطابق دیسیپلین های مدیریتی، نشانه ارزشگذاری در فرهنگ رسمی هستند.
مساله دوم:
معاون وزیر در امور سینمایی کشور، صدور پیام تبریک رسمی به برگزیدگان سینمای ایران را به مدیر دست سوم وزارتخانه حواله داد - یعنی به معاون ارزشیابی سینما-
این درحالی است که همین رئیس سازمان سینمایی در دو ماه گذشته، دو پیام جداگانه رسمی صادر کرده است:
اولی در تیرماه: برای رضا میرکریمی به دلیل موفقیت رضا میرکریمی در پی کسب عنوان رییس هیات داوران جشنواره جهانی فیلم مسکو. پیام تبریک رییس سازمان سینمایی به رضا میرکریمی
دومی در مرداد ماه: برای روز خبرنگار. پیام تبریک رییس سازمان سینمایی به مناسبت روز خبرنگار
اما چرا این بار رئیس سازمان سینمایی به این نتیجه رسیده که برای موفقیتهای دو فیلم «بدون تاریخ،بدون امضا» در جشنواره فیلم ونیز و «آپاندیس» در جشنواره مونترال پیامی صادر نکند؟
آیا باید اینگونه فهمید که نمونه های دو پیام رسمی گذشته منفعت طلبانه و عافیت جویانه بوده و این بار صدور پیامی علنی برای این بخش از سینما، از سوی جریان های فشار، دردسر ساز و چالش آفرین خواهد بود؟
مساله سوم:
رئیس سازمان به صورت رسمی پیامی صادر نکرده اما در یک سیاستگذاری غلط رسانه ای، ناگهان روابط عمومی سازمان مطبوع، اظهاراتی که محل و مکان و زمان بیان آن نیز مشخص نیست - یعنی واضح است که در محل عمومی بیان نشده - را برای رسانه ها ارسال می کند.
متن این اظهارات چنین است: « مهندس محمدمهدی حیدریان در خصوص موفقیتهای دو فیلم «بدون تاریخ،بدون امضا» در جشنواره فیلم ونیز و «آپاندیس» در جشنواره فیلم مونترال اظهار داشت: در هفتهای که گذشت در عرصه داوری با رخشان بنیاعتماد ، در حوزه کارگردانی با وحید جلیلوند، در حوزه نویسندگی با حسین نمازی و در حوزه بازیگری با نوید محمدزاده در عرصه جهان درخشیدهایم و ...»
اظهاراتی که باید آن را نوعی تبعیض و دوگانگی در سیاستگذاری و لاپوشانی حرکت نادرست قبلی عنوان کرد. جالب تر اینکه هیچ رد و سندی و حتی لینک خبری از این اظهارات رئیس سازمان سینمایی، روی سایت رسمی سازمان و سایت وزارت ارشاد وجود ندارد.
مساله چهارم:
روشن است که هم فیلم های برگزیده و هم جشنواره های خارجی ، از نگاه رسمی مورد قبول بخشی از ذهن ها و زاویه دیدها نیست. خصوصا برخی نهادها یا جریان های تندروی فرهنگی کشور که عموما به تک صدایی و غلبه سلیقه خود برهمه سیاست ها می اندیشند، حاضر نیستند از برگزیدگان این جشنواره ها استقبال کنند. - گرچه ما معتقدیم باید برای سلیقه مخالفان و منتقدان دولت نیز احترام قائل شد و با آنان به گفت وگو نشست. -
چنانکه در گزارش های برخی رسانه ها شاهد بودیم. نمونه این گزارش: انتقاد تند جوان از فیلم ایرانی که در ونیز درخشید/ آبروی ما را نبرید
اما روشن تر این است که مدیر عالی وزارت فرهنگ و ارشاد، برای تن به نقد ندادن و جلب رضایت جریان های تندرو، به رفتاری دوگانه و تبعیض آمیز روی می آورد و از اعلام تبریک رسمی پرهیز می کند! در حالی که از معاون خود می خواهد که تبریک بگوید.
به راستی آیا اینگونه مدیران می توانند مدعی پرهیز از سیاسی کاری و سیاست بازی و صداقت پیشگی در عرصه های فرهنگی باشند؟
نتیجه:
این نوع سیاستگذاریهای تبعیض برانگیز و نادرست برخی مدیران نهادها و وزارتخانه ها، نشانه های گفتمان مدیریتی حاکم بر آنان است. این نوع رفتارها، بی شک نوعی سیاسی کاری، نقاب زنی و دو پهلوبازی های مدیریتی ست.
دولت امید، دولتی است برآمده از اعتماد بخش اعظمی از نخبگان و هنرمندان این کشور که همگی امیدوارند مدیران این دولت از سیاسی بازی و دو چهره گی و نقاب داشتن بپرهیزند. کسانی که برای ماندن در کسوت های مدیریتی، حاضرند با شیوه هایی غیرصادقانه و دو پهلوبازی های سیاسی با اهل هنر و فرهنگ برخورد کنند، نباید در کسوت سیاستگذاران عالی و مدیران نقش آفرین دولت اعتدال قرار بگیرند.
نکته بسیار مهم:
وقتی یک فیلم سینمایی در جشنواره ای جهانی می درخشد، ممکن است رگه هایی از نقد درون اجتماعی ایران - یا به قول برخی سیاه نمایی وضعیت اجتماعی - را داشته باشد.
بی تردید ممکن است سیاستگذاران و مدیران عالی فرهنگی کشور، با کل محتوای یک فیلم سینمایی موافق نباشند. اما این نباید موجب شود که از تبریک و تجلیل و همراهی با شادی عمومی هنرمندان یا نخبگان فرهنگی در سطح جهانی پرهیز کنند.
بدتر از همه اینکه به جای صداقت پیشگی در رفتار به طراحی بازی های رسانه های با مقاصد سیاسی روی بیاورند.
نمونه بسیار ارزشمندی از یک مدیرعالی رتبه جمهوری اسلامی را باید در رفتارهای دکترعلی مطهری جست وجو کرد. او که صداقت پیشگی در رفتارهایش ریشه در منطق اسلامی و روش نهج البلاغه علوی دارد.
علی مطهری در پیام تبریکش به جناب اصغر فرهادی برای با فیلم فروشنده، بدون ملاحظه و نقاب زنی و دوچهره گرایی چنین نوشت:
از نظر فنی و هنری و دنیای سینما، طبعا جایزه اسکار برای فیلم فروشنده، امتیازی برای سینمای ایران به شمار میرود. همان طور که قبلا گفتم انتخاب فیلم فروشنده از طرف سینمای ایران برای معرفی به اسکار انتخاب خوبی نبود چون اولا این فیلم سوژه خوبی ندارد و ثانیا چهره خوبی از ایران نشان نمیدهد. آقای فرهادی بهتر بود فردی را به عنوان نماینده خود به اسکار معرفی میکرد که پوشش اسلامی را رعایت میکرد، گرچه نرفتن ایشان به آمریکا در اعتراض به تصمیم ضد مهاجری ترامپ قابل تقدیر است. »
در پایان باید نخستین پیام وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم را یادآور شوم:
رب ادخلنی مدخل صدق
خدایا یاریم کن تا صداقت را قربانی سیاست نکنم.
منبع: خبرآنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۳۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آثار سینمایی خارجی پلتفرمها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت
با دستور رئیس سازمان سینمایی کشور، کلیه آثار سینمایی خارجی که در پلتفرمهای مختلف عرضه میشوند، باید تائیدیه سازمان سینمایی را جهت نمایش از این سکوها اخذ کنند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان سینمایی، محمد خزاعی در این نامه خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است: با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ایجاد ساز و کار راهاندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.
در این نامه بر تهیه سازوکارهای لازم جهت تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است.
خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخشهای مربوطه را خواستار شده است.
با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازهای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی میشود.
کد خبر 749813